Jak získat peníze pro sokolské jednoty
Samospráva
dotace z rozpočtů obcí, měst, krajů jsou pro sokolské jednoty nejsnáze dosažitelné založené na daných zásadách místní(regionální) politiky
prostředky se lépe získávají, mají-li jednoty své členy v zastupitelstvech – zastupitelé jsou schopni mnohé vyjednat –i mimo grantové programy
je třeba žádat písemně – vyžadují kvalitně psané zprávy
Firmy a podnikatelé
mohou poskytnout finance, produkty, služby
je nutné pěstovat vzájemně dobré vztahy
rozhodující je vztah s klíčovou osobností firmy
spolupráce s tělocvičnou jednotou může zvýšit firmě prestiž
od firmy je možné získávat prostředky opakovaně, dlouhodobě
Nadace
pro získání grantů mají daná jasná pravidla – musíte se v žádosti trefit do jejich priorit
ocení zajímavý nápad – snažte se něčím zaujmout (název, přílohy)
některé nadace poskytnou odborníky, kteří Vám s projektem pomohou
nadace rády řeší problémy, žádají upřímné zprávy a ocení nadšení lidí
mnohé nadace upřednostňují projekty založené na partnerství (obce, další neziskovky)
Nadace II
Individuální dárci
Darovací smlouva
z daňového hlediska je pro dárce hodnota daru položkou odečitatelnou od základu daně (nad 1 000 Kč), pro příjemce – tělocvičnou jednotu platí, že je od daně z příjmu osvobozena a dar nepodléhá ani dani darovací
vždy uzavírejte písemnou smlouvu
darovací smlouvy graficky zpracujte – je to poslední tečka za Vaším úsilím, dárce to ocení
pozor na sponzorské smlouvy – nutné zdanit!
Dary na konkrétní akce
Veřejné sbírky, benefice, DMS
veřejnou sbírku musí povolit krajský úřad, díky ní lze získat např. prostředky na podíl sokolské jednoty
benefiční akce – např. ples, výtěžek půjde na konkrétní věc
dražba – získat darem například umělecká díla a ta pak vydražit – dají se tak získat i poměrně velké částky
darovací DMS – prostřednictvím Nadace Divoké husy – nutná registrace
Jak postupovat
je třeba vědět, co chcete financovat a kolik peněz potřebujete (fundraisingový plán), získané prostředky musíte být připraveni utratit
najít přímo v jednotě (případně v župě) člověka, který se bude zodpovědně o vyhledávání a vypracovávání grantů starat
vytipujte si zdroje (obce, nadace, individuální dárci, benefiční akce, veřejná sbírka, granty ČOS, ministerstev, granty NAS…)
žádost o grant či dar musí druhou stranu zaujmout
žádosti musí být bez pravopisných chyb
projektu dát zajímavý název, k žádostem o granty přílohy (foto z činnosti TJ, články z novin apod.)
nenechte se odradit prvním neúspěchem –podejte žádosti znovu
dárce oslovit přímo, případně akci graficky zpracovat – vyvěsit plakáty na veřejných místech, dát lidem do schránek. O akci je třeba mluvit, vysvětlovat, proč o podporu žádáme – nadchnout je pro projekt.
Nečekejte podporu od každého (úspěch např. 1:10)
získané granty je třeba řádně vyúčtovat– nejsou to jednoduché věci (audit)
nezapomínat na propagaci – informovat o akci pomocí médií – ti, kdo prostředky poskytují to vždy ocení
…a na konec
nedostanete, oč nepožádáte – proč to nezkusit
dobrou myšlenkou je třeba oslovit správné lidi
při fundraisingu dodržujte etická pravidla – nezískáváte jen peníze, ale především spřízněného člověka, firmu
musíte počítat s tím, že Vaše žádosti v grantových řízeních nemusí uspět; odezvu nemusíte získat ani u žádostí o dary pokud si na žádosti sami netroufáte, najděte firmy, které Vám za úplatu pomohou…